Verfvlekken programmeren

Deze week heb ik voor je voor de eerste keer een oefening in Scratch. Veel scholen gebruiken Scratch als ze gaan programmeren, dus misschien ken je het al. We gaan een oefening maken waarbij je een verborgen afbeelding tevoorschijnt tovert, door er vlekken tegenaan te gooien. Lekker kliederen zonder vies te worden.

In Scratch werk je met Sprites. Dit zijn de ‘poppetjes’ die iets doen in je programma. Standaard begin je met een kat. Voor deze oefening hebben we de kat niet nodig, maar gebruiken we twee andere Sprites.

 

Sprite 1: De verfspetter

  1. Maak een nieuwe Sprite aan of maak een nieuw kostuum aan voor de kat.
  2. Kies Ball-a als kostuum.
  3. Ga naar het tabblad Code en voeg de volgende code toe:

Sprite 2: De verborgen afbeelding

  1. Maak een nieuwe Sprite aan en kies voor het kwastje.
  2. Kies tekst en schrijf bijvoorbeeld je naam.
  3. Ga naar het tabblad Code en voeg de volgende code toe:

 

Aan de slag

Je kunt de oefening hier maken.

altijd op de hoogte

Wil je elke week een herinnering als de nieuwe oefning beschikbaar is? Vul dan hieronder het formulier in (graag de gegevens van een volwassene gebruiken in verband met de AVG. Je kunt mijn algemene voorwaarden en privacyverklaring lezen onderaan mijn website.)

Liefs Esther 

Ja ik wil graag een herinnering als er een nieuwe oefening online is!

0 reacties