5 manieren om uitstelgedrag door perfectionisme te verminderen

31 januari 2021

In januari 2021 bezocht ik een webinar van Evelien Bijl over perfectionisme. Zij vertelde dat je perfectionisme kunt bellen in twee groepen. 

  1. Mensen die door hun perfectionisme dingen uitstellen
  2. Mensen die over hun eigen grenzen gaan om dingen perfect uit te voeren.

Via een poll in de facebookgroep ontdekte ik dat op dat moment de meeste meer- een hoogbegaafde meiden tussen 9 en 14 jaar last hadden van de eerste vorm: uitstelgedrag.

Daarom deel ik in dit blog 5 manieren om uitstelgedrag te verminderen.

#1 maak het kleiner en nog kleiner

Als je last hebt van uitstelgedrag komt dit vaak doordat wat je wilt doen een te grote taak is. Het helpt dan om de taak op te delen in kleinere taken. Vervolgens concentreer je je alleen op het uitvoeren van de eerste taak. Deze taak moet zo klein zijn, dat het eenvoudig is om hem (perfect) uit te voeren. Is de taak de volgende dag nog niet gelukt, dan deel je deze taak op in nog kleinere stukjes. Het eerste stapje moet bijna belachelijk makkelijk voelen. Heb je de eerste stap gezet, dan geeft dat vaak genoeg energie om snel ook een volgende stap te zetten.

Zo moest ik ooit een lijst mensen bellen en dat stelde ik steeds uit. Eerst deelde ik de lijst op en verkleinde de taak naar 2 mensen bellen. Dit voelde belachelijk klein en toch stelde ik het nog steeds uit. Vervolgens maakte ik de taak kleiner door hem te verdelen in twee keer 1 iemand bellen. Toch stelde ik de taak weer uit. Tenslotte deelde ik de taak op in telefoonnummer zoeken en persoon bellen. Het opzoeken van een telefoonnummer was klein genoeg om de taak uit te voeren. Toen ik het nummer had voelde het inderdaad als een heel makkelijke stap om die persoon ook te bellen.

#2 Eat that frog!

Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag ‘een makkie’ zijn (aldus Mark Twain).

In de praktijk betekent dit dat je je dag begint met een taak waar je echt tegenop ziet. Als je de taken echt heel klein maakt, dan kan je dochter misschien zelfs voor ze naar school gaat vast een klein taakje uitvoeren. Dan heb je die nare taak alvast achter de rug en voel je je gelijk goed dat je iets afgerond hebt, waar je tegenop zag.

Ik vind het zelf inderdaad fijn om te beginnen met een taak die ik al een tijdje uitgesteld heb. Wanneer die gelukt is heb ik daarna meestal een heel productieve dag.

#3 Beloon jezelf

Belonen is een hele goede methode om jezelf te motiveren om lastige taken uit te voeren. Zorg dat je (meteen) nadat je een vervelend taakje hebt gedaan iets gaat doen waar je blij van wordt om jezelf te belonen dat je dat toch maar mooi voor elkaar hebt gekregen. Het vooruitzicht dat je iets leuks kunt gaan doen als die vervelende taak achter de rug is, helpt je om sneller in actie te komen.

Ik beloon mezelf meestal door even een lekker muziekje op te zetten of een stukje te lezen, vooral als ik bezig ben in een boek dat ik eigenlijk niet weg wil leggen. Eigenlijk draai ik het dan vaak om: ik beloof mezelf dat ik een stukje mag lezen, als ik die taak klaar heb. Reken maar dat ik dan snel aan de slag ga om die taak af te ronden.

#4 zoek een huddelbuddy

Zoek een wat? Een huddelbuddy is iemand met wie je één keer per dag of per week afspreekt. Kies voor een vast tijdstip. Tijdens een kort telefoon gesprek deel je met elkaar wat er goed ging en wat je eerst volgende stap is. Je geeft elkaar geen feedback en gaat niet in discussie. Je bereidt dit gesprek voor door de dingen die goed zijn gegaan en de eerste stap die je gaat zetten op te schrijven. Je bent waarschijnlijk geneigd om de dingen die goed gingen af te zwakken of ook dingen te noemen die niet goed gingen. De enige feedback die je de ander mag geven is hem of haar eraan te herinneren dat je alleen positieve dingen mag delen.

Het delen van positieve dingen dingen zorgt voor een positieve mindset en het hardop uitspreken tegen een ander van de eerste stap die je gaat zetten zorgt voor commitment naar jezelf.

Als je het heel moeilijk vindt om niet in gesprek te gaan, kun je deze stappen ook naar elkaar appen.

Ik doe dit op moment van schrijven zelf één keer per week meteen groep van 15 mensen in het masteprogramma van 365 dagen succesvol. Iedereen krijgt een minuut de tijd, om ervoor te zorgen dat het niet te lang duurt. In de week die volgt, ben ik gemotiveerd om met die eerste stap te beginnen, omdat ik de volgende keer graag wil delen dat die goed is gegaan.

#5 Pomodoro combineren met ritme

Pomodoro is een techniek waarbij je 25 minuten geconcentreerd werkt aan een taak. Zet een wekker een ga aan de slag. Tijdens die 25 minuten werk je alleen aan die taak en zorg je dat je niet wordt afgeleid. Het maakt niet uit hoe ver je komt, na 25 minuten stop je. Na een periode van ontspanning ga je iets anders doen. De volgende dag ga je weer 25 minuten met de taak aan de slag en kijk je hoe ver je komt. Dit herhaal je totdat je de taak af hebt. Heb je weinig tijd voor je taak af moet zijn? Dan kun je meerdere keren op dezelfde dag tijd aan deze taak besteden.

Ik vind het zelf niet altijd fijn om maar 25 minuten aan een taak te besteden en reserveer meestal blokken in mijn agenda om aan bepaalde projecten te werken. Alleen als de andere methoden niet werken stel ik een timer in op 25 minuten. Meestal als ik ergens aan begin lukt het me wel om door te gaan en vindt ik het fijner om 1 of meer taken, zoals ik die opgedeeld heb in punt 1 af te ronden.

Samengevat

Nog even de 5 manieren op een rijtje:

  1. Maak het kleiner
  2. Eat that frog
  3. Beloon jezelf
  4. Huddelbuddy zoeken
  5. Pomodoro in een ritme.

Welke techniek ga jij als eerste met jouw dochter proberen? Leuk als je het deelt in de facebookgroep!

Facebookgroep

Vind jij het leuk om met andere ouders met een meer- of hoogbegaafde dochter in gesprek te gaan over dit onderwerp? Ga dan naar de faceboekgroep